ARHITEKTURA IN SIMBOLIKA CERKVE
ECO Novo mesto
Cerkev
za tretje
tisočletje
Kjer
se večnost začne vsak trenutek
Vstopili
ste v cerkev tretjega tisočletja.
V brezčasnost zgovorne tišine. V notranjo zbranost nesnovnosti. V
popolno
sozvočje novih dimenzij. V sinergijo navdihov. Kjer je lahko vse
drugače in
hkrati vse domače. Kjer smo bližje Bogu kot kdaj koli prej. Kjer se
večnost
začne vsak trenutek.
Kjer
je duša zedinjena s presežnim
Vstopili
ste v cerkev 21. stoletja. Kjer je
duša zedinjena s presežnim. Kjer smo tako veliki, da Bogu segamo do
srca.
Prisluhnite zvokom zdravilne tišine. Potopite se v izkustvo neskončno
velikega
in neskončno majhnega.
Kjer
je nemogoče mogoče
Vstopili
ste v posvečen prostor, nasičen s
skrivnostjo. Lep za oko in prijeten za srce. Kjer ima Bog svoje uho na
vašem
srcu. Kjer je vse aktivno, reaktivno, kreativno in interaktivno. Kjer
je nemogoče
mogoče.
Kjer
je vsak dan praznik ljubezni
Vstopili
ste v svetišče, kjer ljudje
postajamo svetišče. Kjer je vsak dan praznik ljubezni. Kjer postmoderni
avditorij še vedno posluša veselo oznanilo Božje Besede: »Bog je namreč
svet
tako vzljubil, da je dal svojega edinorojenega Sina, da bi se nihče,
kdor vanj
veruje, ne pogubil, ampak bi imel večno življenje. Bog namreč svojega
Sina ni
poslal na svet, da bi svet sodil, ampak da bi se svet po njem rešil.«
(Evangelij po Janezu 3,16-17)
Kjer
je vse zedinjeno v eni točki
Vstopili
ste v osmerokotno svetišče, v
razkošje estetike, kjer svetopisemsko število osem simbolizira novo
rojstvo in
vstajenje. Potopite se v bogastvo simbolike ubranega sozvočja.
Zaplešite z
igrivim valovanjem svetlobe in plešočih senc življenja in smrti. Vmes
lebdi
leteči krožnik, prostrana steklena planjava, kot pašnik za ovce. V
njenem
steklenem morju se zrcali mehkoba razpršenih mavričnih barv zaveze
Božje
milosti. Jeklena rebra povezujejo barko Kristusove Cerkve, letečo
stekleno ploščad
pa objema presevajoča krožnica zmagovitega odrešenja: »Jaz sem dobri
pastir.
Dobri pastir da svoje življenje za ovce.« (Jezus). Nad njo se v belini
razpira
neskončna kupola, objeta z mogočnim vencem. Krogi, popolni liki,
predstavljajo
vključenost, povezanost in večnost. V središču občestva, med valovi
koncentričnih klopi, stoji okrogla oltarna miza, znamenje popolne
darovanjske
ljubezni. Kjer je preseženo zemeljsko in naravno. Kjer je vse zedinjeno
v eni
točki. Zaradi Kristusovega križa, zakramenta sprave.
Kjer
lahko postanete nova zgodba
V
kapeli za podeljevanje krstnega
zakramenta verujočim je krstilnica (baptisterij), kopija krstilnice
slovanskega
kneza Višeslava iz začetka 9. stoletja. V njeni modrini je odprt izvir
večnega
življenja, kjer lahko po veri v troedinega Boga postanete nova zgodba.
Ne
prepustite te priložnosti. Upajte si postati sprememba in drznite si
iti
(pre)daleč.
Kjer
se zavedate, zakaj živite
V
osrčju svetišča lahko vstopite v
najsvetejši prostor, kjer vas v razklonu bleščeče svetlobe, sredi teme,
nagovarja starodavni kelih. Kelih Božje ljubezni. Kjer lahko spoznate,
da
skrivnost življenja ni v tem, da živite, temveč da se zavedate, zakaj
živite.
Kjer
psalm prepeva skozi barvna okna
Vstopili
ste v cerkev, ki je posvečena
Jezusu, dobremu pastirju. Zato je na glavnih vratih, pod starim
kamnitim
portalom, napisan 23. psalm kot sodobna vizitka cerkve: »Gospod je moj
pastir,
nič mi ne manjka. Na zelenih pašnikih mi daje ležišče; k vodam počitka
me vodi.
Mojo dušo poživlja, vodi me po pravih stezah zaradi svojega imena. Tudi
če bi
hodil po globeli smrtne sence, se ne bojim hudega, ker si ti z menoj,
tvoja
palica in tvoja opora, ti me tolažita. Pred mano pogrinjaš mizo vpričo
mojih
nasprotnikov; z oljem mi maziliš glavo, moja čaša je prepolna. Le
dobrota in
milina me bosta spremljali vse dni mojega življenja; prebival bom v
hiši
GOSPODOVI vse dni življenja.« (Slovenski standardni prevod Svetega
pisma)
Ste
v svetišču, kjer psalm prepeva skozi
velika barvna okna. Štirje unikatni vitraji z govorico barv opisujejo
omenjeni
psalm: od zelene (ležišče na zelenih pašnikih), modre (tihe vode
počitka),
rumene (olje za maziljenje glave), rdeče (prelita spravna kri Jezusa,
dobrega
pastirja, ki daje svoje življenje za ovce), temno vijolične (globel
smrtne
sence) do prosojno bele (večnost v Gospodovi hiši)...
Okoli
cerkve od zore do mraka sije sonce,
ki skozi barvna okna poplesuje s svetlobo in s sencami psalma. V oboku
vzhodnega okna spredaj, skozi katero preseva jutranja zarja, je
faksimile
Dalmatinove Biblije iz leta 1584, kajti dan se začenja z branjem
Svetega pisma
in z molitvijo. V oboku zahodnega okna spredaj, skozi katero vstopa
večerna
zarja, pa je niz sveč, kajti dan se končuje z zahvalo
Bogu.
Popolna
estetska razmerja
Cerkev
sama po sebi nima posebne opreme,
saj je prirejena protestantskemu bogoslužju, je pa bogata njena
arhitektura.
Gre za popolna estetska razmerja (zlati rez) in modularno
koordinacijsko
kompozicijo (evklidovsko popolno število 6 in pitagorejsko popolno
število 10
tvorita Vitruvijevo popolno število 16, ki pa z Mersenneovim številom
31 tvori
novo popolno število 496). Debele stene in prostrano kupolo (12 metrov
v
višino) povezuje obsežen venec.
Ecce
Homo
Nad
glavnim vhodom v cerkev je izdelek
kiparja Alojzija Progarja »Ecce Homo« (Glejte, človek). Pred vhodom v
cerkev pa
je kamnita posoda z vodo, ki je simbol življenja, in izraža
dobrodošlico
duhovno žejnim iskalcem resnice. Na stranskih vratih je logotip cerkve,
dobri
pastir.
Bogata
zgodovina
Cerkev
stoji na enem izmed sedmih
novomeških gričev, na grmskem griču, blizu gradu Grm. Leta 1675 jo je
zgradil
grmski graščak, baron Wolfgang Ferdinand Mordax. Vidna je tudi na
bakrorezu iz
Valvazorjeve Topografije dežele Kranjske iz leta 1679.
Cerkev
je tudi
Mordaxov mavzolej, zato je v cerkvi nagrobna plošča plemiške družine
Mordax z
letnico 1707, na kateri je v rodbinskem grbu dvoje prekrižanih sekir,
obdanih z
lovorovim vencem in s krono na vrhu. V grobnici je pokopana tudi
Mordaxova
žena, Ana Rozina Gallenberg iz gradu Soteska, ki so bili tudi lastniki
gradu
Brdo pri Kranju.
Poleg
cerkve je razkošna lesena vila
Chaloupa Jaromieřska, svojevrsten etnološki arhitekturni spomenik. Vila
je bila
pripeljana po železnici iz Prage, s panslovanske razstave. Tu jo je
leta 1895
postavil znani novomeški tiskar in založnik Janez Krajec (1843-1921),
rodoljub
in pobudnik ustanovitve novomeškega Sokola. Danes je v njej uprava
Cerkve.
Obe
stavbi sta v lasti Evangelijske cerkve
Dobrega pastirja Novo mesto.
Z
grmskega griča je viden razgled na
škofijski Stolni kapitelj in na staro mestno jedro. Ob lepem vremenu pa
se vidi
na vse strani, na eni strani na zelene Gorjance, na drugi strani pa
celo do
zasneženih Kamniško-Savinjskih Alp in še dlje.
Mnogo
križev
Vrh
cerkvene strehe krasi mogočen latinski
križ. Na zvoniku, v katerem je zvon, posvečen sveti Trojici, je dvojni,
oglejski križ. V cerkvi je nad kamnitim portalom vrat v krstilnico
inačica
jeruzalemskega križa. Nad ambonom pa je moderen križ iz sodobnega
materiala.
Tudi klopi v cerkvi so postavljene v koncentrične kroge tako, da
prehodi
označujejo križ, ki povezuje celotno občestvo vernikov. Za
cerkvijo na
zelenici stoji mogočen milenijski križ, ki je bil na priporočilo Vlade
Republike Slovenije postavljen ob prehodu v novo tisočletje. Na
Trubarjevi
ploščadi pred cerkvijo pa so poti sestavljene tako, da iz ptičje
perspektive
ponazarjajo velik vesoljni križ, spuščen na tla.
Trubar
- slovenski Evropejec in evropski Slovenec
Na
Trubarjevi ploščadi pred cerkvijo je
postavljeno sodobno spominsko obeležje Primožu Trubarju (1508-1586),
očetu
slovenskega naroda in protestantskemu duhovniku, čigar misel je še
vedno
aktualna. Raste iz zemlje in se odločno in pokončno dviguje iznad vsega
kot
junaški mož vere in vizije. Zre v bodočnost. Obkroža ga pet betonskih
kvadrov,
temeljnih kamnov reformacije: Solus Christus (samo Kristus), Sola fide
(samo
vera), Sola gratia (samo milost), Sola scriptura (samo Sveto pismo),
Soli Deo
gloria (samo Bogu pripada vsa slava).
Avtor: Dr. Daniel Brkič